Friday, March 26, 2010

Catatan tentang Pesta Buku KLIBF 29.


Dalam kesibukan tugas di samping berada jauh di luar Kuala Lumpur, kesempatan cuti hujung minggu memberi kesempatan kepada saya untuk hadir ke Pesta buku antarabangsa Kuala Lumpur ke-29 di PWTC semalam.

Seperti biasa, kesempatan ini dimanfaatkan untuk window shopping, sedikit belibelah, mendapat info tentang industri, buat jaringan dan selebihnya meningkatkan semangat dan motivasi diri. Kecintaan dan keghairahan terhadap buku adalah suatu yang sangat utama dan inilah suatu hal yang tidak berubah sejak dulu hingga ke waktu ini. Kecintaan itu pastilah bertunjangkan kecintaan terhadap ilmu yang ditunjangi pula kepada kecintaan kepada kebenaran dan di sanalah kepuasan. Dididik dan diasuh dengan bimbingan agama yang sentiasa menekankan bahawa mencari ilmu adalah kewajiban (bukan kerja suka-suka), maka aktiviti melibatkan buku adalah aktiviti ilmu yang bertunjangkan al-Quran yang sentiasa menyemarakkan tabiat membaca, mencari ilmu, berfikir, merenung, mengkaji dan meneliti segala ayat-ayat Tuhan (ayat tersurat dan ayat tersirat). Satu misi suci yang terus dibawa, insyaAllah hingga ke akhir hayat ialah misi membaca, menulis, meneroka dan mencari apa jua ilmu, memanfaatkannya (mengamalnya) dan berkongsi (mengembangkannya) kepada orang lain. Inilah tanggungjawab ilmu seperti yang diajar oleh agama: menuntut ilmu, mengamalkan ilmu dan mengajarkannya.


Pesta buku PBAKL atau KLIBF ini sudah memasuki usia dewasa. Ianya sentiasa berkembang maju setiap tahun dari segala seginya. Menurut maklumat ia menarik jutaan pengunjung akhir-akhir ini. Rekod pada tahun 2008 adalah yang tertinggi di mana 2.2 juta orang mengunjunginya, 2009 agak meurun. Pada tahun ini bilangan gerai meningkat kepada 856 buah meliputi kawasan seluas 12, 666 meter persegi. Bilangan pemamir ialah 208 terdiri daripada 657 peserta tempatan dan 41 agensi tempatan serta 128 syarikat asing dan 3 agensi Kerajaan asing. Angka-angka di atas menunjukkan peningkatan yang memberangsangkan.

Syabas kepada penganjur iaitu Majlis Buku Kebangsaan Malaysia dan Majlis Industri Buku Malaysia (MBIC). Keanggotaan MBIC terdiri daripada Persatuan pengeksport dan Pengimport Buku Malaysia (MBEIA), Persatuan Penjual Buku Malaysia (MBA), Persatuan Kontraktor Buku Malaysia,Persatuan Penerbit Buku Malaysia, Persatuan Penerbit dan Pengedar Buku Bumiputra Malaysia dan Majlis Penerbit Buku Ilmiah Malaysia. Tahun ini Pesta Buku bertemakan 'Buku Membina Dunia Esok'.


Buku pilihan saya, harga RM120 masih murah kerana halamannya lebih 1000 mukasurat.

Pesta Buku sebegini memenuhi matlamat semua pihak yang terlibat. Penganjur meletakkan matlamat untuk meningkatkan kesedaran dan komitmen masyarakat untuk menyemarakkan industri buku. Kerajaan juga mengharapkan kesedaran itu akan memudahkan usaha membawa rakyat kepada cita-cita 'minda kelas pertama' dalam pembinaan modal insannya. Pihak-pihak dalam industri seperti penerbit, pengedar dan peruncit mengharapkan peningkatan bisnes mereka. Penulis pula mengharapkan buku mereka dibaca oleh lebih ramai orang, manakala pengunjung pula mengharapkan mereka mendapat lebih banyak buku berkualiti untuk menambah ilmu.

Satu hal yang nyata ialah harga buku semakin hari semakin mahal. Lebih-lebih lagi buku dari luar negara. Peningkatan harga ini adalah lumrah bergantung kepada peningkatan indek harga barangan. Peningkatan harga menghadkan keupayaan pengunjung untuk berbelanja. Mereka perlu mengekang belanjawan untuk buku. Syabas diucapkan kepada beberapa buah penerbit yang masih mampu mempertahankan harga buku mereka pada harga yang munasabah dan relatif murah. Mereka dijangka mampu menjual lebih banyak naskah kerana lebih ramai orang mampu membelinya. Mereka ini mungkin mementingkan isi kandungan atau ilmu di dalamnya, dan mengorbankan sedikit kualiti materialnya. Kepada pengguna yang mementingkan ilmu, kekurangan kualiti material bukan perkara penting kerana sasaran mereka adalah kualiti kandungannya.

No comments:

Post a Comment