Wednesday, December 16, 2009

Tentang Hijrah dan menulis.


Saat ini saya sedang mengumpul bahan untuk menulis buku tentang Hijrah. Tajuknya belum disempurnakan lagi, biarpun rangkanya sudah ada. Lagipun tajuk buku akan disempurnakan setelah semuanya siap nanti. Yang penting kerangka isi dan bahan-bahan telah ada. Begitu juga dengan konsep isinya.

Akhir-akhir ini kelancaran proses menulis tersekat-sekat sedikit. Lihatlah blog ini pun sudah beberapa bulan tidak dikemaskinikan dengan bahan baru. Sungguhpun begitu tahun ini sudah tiga buah manuskrip buku baru disiapkan, kebanyakannya berkaitan bidang kesihatan, iaitu Bicara Kesihatan oleh Dr Julidar, Lingzhi: herba ajaib, Haid dan Menopaus. Sementara itu buku tentang teknologi EM sudah menjangkau 80 halaman.

Saya sendiri sedar antara faktor yang memperlahankan proses menulis adalah kesan daripada lambakan manuskkrip yang belum dapat diterbitkan lagi. Belasan manuskrip menanti untuk diterbitkan. Kadangkala memilih penerbit juga menjadi masalah. Perlu dipilih penerbit yang sesuai dan yang mahu menerbitkannya. Mengajukan manuskrip kepada penerbit yang tidak mahu menerbitkannya tiada guna juga. Begitu juga menyerahkan kepada penerbit yang tidak sesuai juga tidak bagus.

Akhir-aklhir ini saya merasakan tarikan kepada industri perbukuan semakin kuat. Terasa mahu kembali ke industri dan fokus kepadanya. Namun begitu ada kalanya terfikir pula upaya yang semakin menurun. Keupayaan tentulah dalam banyak hal. Kalau ingin menubuhkan penerbitan sendiri, modal, pengurusan, pasaran perlu diselesaikan dahulu. Apabila terlibat dengan industri, pastilah banyak masa sudah diagihkan kepadanya, mungkin waktu untuk menulis akan berkurangan.

Waktu ini waktu untuk membuat penilaian. Sebagai penulis, menghasilkan beberapa buah buku bukanlah suatu yang boleh dibanggakan. Di usia ini kepuasan diri bukan lagi aspek yang menggerakkan keupayaan menulis. Menulis kini sudah menjadi sasaran besar, sasaran perjuangan. Menulis kini bukan lagi sekadar untuk jadi penulis, tetapi lebih dari itu.


AlhamdulilLah, dalam kesibukan menguruskan perniagaan keluarga, menulis tetap terus dilakukan, boleh dilakukan. Malahan urusan perniagaan dan projek-projek yang sedang berjalan, seoalah-olah begitu kompromi dengan aktiviti menulis. Seoalah-olah wujud sinergi antara keduanya. Bila ada projek baru, contohnya projek untuk melestarikan alam, telah menyediakan ruang menulis tentang hal-hal alami dan persekitaran. Projek biotek dan pertanian alami misalnya, telah memberikan ruang untuk menulis tentang biotek dan agrotek. Ini terjadi secara alami, satu keserasian dan sinergi yang sangat bagus.

Hal ini menjadikan saya tidak risau tentang kesibukan berniaga dan menjalankan projek, kerana ia sentiasa menyuburkan ilmu dan pengalaman, dan memperbanyakkan sumber bahan untuk ditulis. Sebelum ini misalnya, buku Membina Impian dilahirkan ketika awal-awal berniaga. Bahan buku ini adalah fakta yang saya sendiri manfaatkan untuk membina impian saya sendiri. AlhamdulilLah apa yang ditulis itulah yang digunapakai untuk meraih kejayaan sekarang ini. Demikian juga dengan buku-buku mengenai kesihatan yang bakal terbit itu. Semuanya ada kaitan dengan perbiagaan produk kesihatan yang kami usahakan. Buku VCO adalah hasil kajian dan penyelidikan literatur dan lapangan ketika memasarkan produk VCO di pasaran. Berguru dan mencari sumber di Indonesia beberapa tahun dulu, sebelum buku ini dihasilkan. Susulannya sebuah lagi buku berkaitanya iaitu Terapi VCO masih belum dapat diterbitkan.

Sebelum ini sebuah buku tentang Reiki iaitu salah satu rawatan alternatif telah lama disiapkan. Ia ditulis setelah saya melengkapkan pelbagai kursus sehingga ke peringkat Master Praktisioner di Indonesia. Oleh kerana Reiki belum begitu dikenali dan diamalkan di sini, saya menyimpan manuskrip ini untuk suatu ketika yang sesuai diterbitkan.


Menjelang ketibaan awal Muharram tahun Hijrah 1431 beberapa hari lagi, saya berkira-kira untuk merumuskan keazaman dan gagasan baru tentang penulisan ini. Saya perlu memastikan tahun-tahun mendatang ini akan diisi dengan aktiviti menulis yang lebih rancak dan lebih produktif. Ini kerana usia sudah semakin banyak yang hilang biarpun ilmu dan pengalaman semakin bertambah. Pertambahan pengalaman sentiasa mengingatkan diri untuk dikongsikan bersama dengan orang lain agar ia lebih bermanfaat. Dan caranya tiada lain melainkan menulis dan menulis.

Ketika ini anak-anak sudah menyelesaikan pengajian mereka di bidang masing-masing. Semuanya, kecuali si Munir yang masih belajar. Kemahuan saya begitu kuat untuk mendorong anak-anak mewarisi bidang penulisan ini. AlhamdulilLah si Munir sudah mula mengikut jejak ini setelah didorong dan dibimbing. Beliau rajin menulis melalui dua blognya Cahaya Yang Menerangi dan Cahaya Ilmu. Saya kini mengharapkan Muzaffar yang baru menamatkan pengajiannya di bidang kesihatan gigi, akan mula mengikut jejak kami. Saya mendorongnya untuk menulis tentang hal-hal kesihatan gigi yang masih sangat kurang diusahakan. Masyarakat dahagakan ilmu dan pengetahuan. Oleh itu menulis adalah salah satu cara kita berkongsi ilmu dengan orang ramai.

(Teratai lambang Reiki, dan mikrob adalah lambang biotek. Dua bidang yang sedang diteliti kini).

No comments:

Post a Comment