Wednesday, July 29, 2009

Nak jadi wartawan, tak jadi ...

Tahun 1976 ketika diterima memasuki UKM (ketika itu masih di kampus Pantai Baru) saya merasakan cita-cita untuk menjadi wartawan semakin dekat. Kami adalah kumpulan pertama menerokai Jabatan Komunikasi, sebuah jabatan baru, ketika itu di bawah Falukti Sains Kemasyarakatan Dan Kemanusiaan (SKK). Di peringkat awal kami mengambil kesemua bidang-bidang asas iaitu komunikasi pembangunan, kewartawanan, penyiaran dan pengiklanan.

Oleh kerana saya mempunyai rekod pengalaman dalam penulisan sebelum ini, maka saya diberi tanggungjawab mengetuai pasukan penggerak Nadi Bangi, akhbar Jabatan yang juga merupakan makmal pengajian kewartawanan kami. Encik Mansur ahmad adalah Pensyarah kewartawanan keana beliau mempunyai latarbelakang kewartawanan. Ketika kami membangunkan Nadi Bangi, Encik Mansur membawa rakan-rakan wartawan senior dari Utusan Melayu dan Berita Harian untuk menjadi Pensyarah luar dan juga membantu kami menyediakan halaman Nadi Bangi. Mereka ini (sebahagiannya Penyunting kanan) akhbar membimbing kami menyediakan susunatur (lay-out) akhbar. Nadi Bangi ketika itu menggunakan saiz tabloid. Kami menggunakan layout sheet yang dibawa daripada syarikat tempat mereka bekerja.

Oleh kerana saya pernah bekerja di percetakan, saya mendapati kerja-kerja menyediakan susunatur ini tidaklah sukar. Bahan yang telah ditaipset menggunakan kertas bromide akan dipotong dan dilekapkan ke atas layout sheet berpandukan dummy. Semua kerja menggunakan asas grafik manual, iaitu mengukur saiz dan memotong lebihan bahan (biasanya di bahagian kaki). Ini adalah tradisi percetakan letter press, di mana hari ini ia sudah tiada lagi. Proses menyediakan sebuah penerbitan akhbar ketika itu agak sulit kerana terpaksa melalui beberapa tahapan.

Tahap pertama: mencari berita, masih menggunakan nota untuk mencatat maklumat. Kalau adapun peralatan, hanya pita rakaman mini digunakan. Waktu itu ia masih menggunakan pita dan bateri, teknologi yang memerlukan kos. Sebagai siswa kos itu boleh dikatakan tinggi. Biasanya buku nota kecillah yang menjadi alat bekerja mencari bahan berita. Selain itu kamera juga alat penting untk merakam gambar. Kami tidak mempunyai kamera, oleh itu sering berkongsi kamera SLR Jabatan. Waktu itu kamera masih menggunakan filem (filem hitam putih).

Tahap kedua: menyediakan bahan berita dengan menaip menggunakan mesin taip. Kami menggunakan mesin taip milik Jabatan yang hanya ada beberapa buah. Oleh kerana mesin-mesin taip ini terhad, kami berkongsi menggunakannya. Oleh kerana saya memang sudah memiliki mesin taip sendiri yang dibeli di Pulau Pinang pada tahun 1973, maka saya menggunakannya untuk menyediakan berita. Kerja menaip bukanlah mudah. Siapa yang tidak belajat teknik menaip, kerja menaip agak perlahan. Kesilapan ejaan akan dipadam menggunakan cecair pemadam.

Tahap ketiga: bahan yang telah siap akan disunting (diedit) untuk memperbaiki gaya bahasa, ejaan dan mungkin fakta. Setelah siap ia mungkin ditaip semula sebelum dihantar untuk taipset. Kerja taipset dilakukan oleh syarikat yang menyediakan perkhidmatan pra-cetak menggunakan mesin yang canggih. Hasilnya keluarlah dalam bentuk bromide iaitu imej pada permukaan kertas bromide, mengikut saiz yang kita tentukan. Salinan taipsetting ini akan disahkan dengan membaca pruf. Biasanya kakitangan syarikat tersebut yang akan melakukannya.

Tahap Keempat: membuat susunatur atau susunletak. Kerja ini dilakukan oleh kumpulan Penyunting di mana mereka akan menentukan halaman mana bahan ini akan disusunatur. Ia akan merujuk kepada dummy atau halaman panduan. Layout sheet biasanya sudah dilengkapi dengan garisan berwarna nipis sebagai panduan saiz teks, saiz kolum dan lain-lain. Kerja ini memerlukan peralatan grafik seperti pembaris, pembaris square, pisau pemotong, gam (gam khusus untuk melekapkan kertas bromide ke atas layout sheet.
Kerja ini memerlukan sedikit asas grafik dan seni. Di samping itu penyunting memerlukan kemahiran untuk menyediakan gambar dengan cara dan teknik tertentu bermula daripada pemilihan gambar yang sesuai dan boleh memberi impak, memilih sudut gambar (cropping) dan lain-lain.

Tahap kelima: percetakan. Proses ini dilakukan oleh pencetak. Selesai ia dicetak, siaplah kerja menyediakan akhbar.

Sebenarnya ilmu dan pengalaman menghasilkan akhbar Jabatan Nadi Bangi ini adalah satu pengalaman yang cukup lengkap, melampaui keperluan untuk menjadi wartawan. Di syarikat akhbar, seorang wartawan akan lebih tertumpu kepada tugasan mendapatkan berita dan menyediakan berita. Hanya wartawan kanan yang akan terlibat dengan kerja penyuntingan dan menyediakan halaman akhbar. Biasanya wartawan tidan akan melakukan tugas berurusan dengan pencetak, apa lagi melakukan tugas pengedaran akhbar. Istimewanya kami di Nadi Bangi, semua urusan daripada mencari berita, menyunting, membuat layout, urusan mencetak dan mengedar akhbar, kami lakukan semuanya. Inilah satu pengalaman unik dan menyeluruh di mana kami belajar bagaimana menghasilkan sebuah akhbar daripada A-Z.

Selesai pengajian di tahap Sarjanamud, kami telahpun mendapat etmpat di beberapa buah syarikat media untuk prjek praktikal. Berasaskan hubungan baik antara Univesiti dan syarikat-syarikat ini, maka penempatan kami menjadi mudah. Sebahagian kami yang berminat di bidang kewartwanan di tempatkan di syarikat akhbar, manakala bidang penyiaran pula menyertai RTM (waktu itu belum ada syarikat penyiaran swasta). Saya dipilih untuk menjalani latihan amali di akhbar Berita Harian, awal tahun 1979. Selama enam bulan saya di sana. Walaupun cita-cita asalnya hendak bekerja sebagai wartawan, namun impian itu kemudiannya terhenti selepas enam bulan. Pengalaman enam bulan di Berita Harian waktu itu tidak cukup kuat untuk memikat saya terus berkhidmat di sana. Ketika itu Encik Bakar Ismail (bertugas di bahagian Pentadbiran) berbincang untuk mengajak saya menyertai BH, namun begitu pengalaman enam di sana tidak begitu mengembirakan. Saya merasakan posisi sebagai pemberita tidak begitu menyeronokkan.

Sebenarnya ketika saya dan beberapa orang rakan lain (termasuk dari ITM) bertugas di sini sebagai pemberita, kami tidak diberi tugasan yang sesuai. Sekurang-kurangnya saya merasakan begitu. Pengarang Berita ketika itu Pak Hamid (Hamid Bendahara -almarhum) hanya memberikan tugasan yang merupakan pendedahan sahaja, di mana kami diminta mengikut pemberita lama melakukan tugasan. Pendedahan ini ada juga baiknya kerana ia satu situasi yang baru kepada kami apabila berhadapan dengan tugasan di luar. Saya merasa kecewa apabila kebanyakan bahan berita daripada tugasan itu jarang digunakan. Seingat saya selama saya bertugas di sana hanya sekali saya mendapat by-line (disiarkan nama). Itupun saya kira kerana Ketua Pemberita ketika itu,m saudara Ron (Rohani AHmad, kini Dato', bekas Ahli PArlimen Parit ASulung) kasihankan saya, lantas diberi by-line kepada satu berita yang saya tulis. Sebahagian masa bertugas, saya banyak menerima panggilan berita daripada pemberita daerah, di mana saya perlu mencatat dan menaipkan berita tersebut. Selain itu kami juga perlu melakukan kerja menterjemah bahan berita daripada sumber akhbar New Straits Time. Waktu itu kami masih banyak menggunakan sumber berita mereka. Melakukan terjemahan bukan tugas mudah, kerana ia perlu diterjemahkan dalam bahasa akhbar (bahasa harian). Ini saya rasakan satu pengalaman berguna kemudian hari.

Oleh kerana kami adalah generasi pemberita baru yang berkelulusan, sedangkan kebanyakan wartawan dan penyunting serta pengarang yang ada adalah daripada latarbelakang pendidikan biasa, maka saya merasakan ada semacam konflik. Kami seolah-olah tidak begitu diterima. Itulah perasaan saya waktu itu. Samada ia benar atau hanya perasaan saya, hanya Allah yang tahu. Tetapi perasaan itulah akhirnya membuatkan saya memilih keputusan meninggalkan Berita Harian untuk berhijrah ke UPM. Saya merasa tidak dihargai, tidak diberi tempat yang sesuai, sedangkan saya sudah pernah mendapat banyak by-line sebelum ini apabila menghasilkan pelbagai berita, rencana berita dan rencana di akhbar dan majalah tempatan. Maknanya saya sudah pun ada nama di bidang penulisan sebelum ini. Selain itu penalaman kami di Universiti dan ijazah yang ada sepatutnya kami diberi psosisi yang sepadan.

Akirnya impian untuk menjadi wartawan terhenti di situ. Di penghujung tahun 1979 saya diterima menjawat jawatan Penyunting di Universiti Pertanian Malaysia, di mana saya ditempatkan di Bahagian Perhubungan Awam, Jabatan Canselori. Walaupun ramai calon berpengalaman datang temuduga jawatan tersebut, saya terpilih. Saya rasa mungkin kerana latarbelakang pengalaman di bidang penulisan, kewartawanan di samping pengalaman kepimpinan, merit saya lebih dan saya terpilih untuk jawatan tersebut.

2 comments:

  1. Assalamualaikum. ahlan wasahlan...semoga afiat dan sejahtera... saya berlegar2 dan bertemu blog sdr. bagus.. kini bagai berhadapan dgn sdr di kafeteria di bangi macam dulu2. bercakap dan saya ingat wajah sdr barangkali kerana nama agak berbeza dgn org lain dan senang mengingatinya.
    saya masih menulis sajak dan punya 3 antologi sendiri kerana bakat dan minat. punya 1 isteri, 4 putera,3 puteri.... 6 cucu dah! bersara tahun depan usia 56...tapi rasa takat tahun ni aje. sdr di mana? berapa isteri dan anak2?...kerja?
    semoga dilindungi dan dirahmati Allah sokmo...
    mari ke laman saya:
    http://abdulhadi035333.multiply.com

    ReplyDelete
  2. tq. dapat ketemu semula lewat blog. Sy dah lama bersara. Th 94 tinggalkan UPM kerja sendiri - bebas sampai la ni. Satu yg tak ditinggalkan, menulis. Isteri msih tunggal, anak 5, cucu 1. Ada di Kajang, kalau datng carila sy.

    ReplyDelete