Saturday, August 22, 2009

Buku tentang Air


Dua tiga tahun lalu saya sudahpun menyiapkan sebuah buku tentang air yang saya namakan Air Dalam Kehidupan. Saya melihat masih ramai orang yang tidak tahu dan tidak faham tentang air, apa lagi yang mengerti dan sedar tentangnya. Sungguhpun setiap hari, setiap masa kita perlukan air dalam kehidupan kita, namun kebanyakan kita ambil mudah dengan kehadirannya.

Oleh itu saya berusaha mengumpul data dan menulis sebuah buku lebih 100 muka surat tentang pelbagai aspek air. Antaranya air dalam agama, air dalam sistem tubuh, air dalam perawatan, air sebagai terapi stres dan sikap buruk manusia melayani air. Ternyata air adalah makhluk mulia yang tidak dihargai manusia, tidak dimuliakan padahal 70% daripada bahagian diri manusia sendiri adalah air.

Sedangkan Tuhan memuliakan air. Lihat betapa banyak kali perkataan air disebut dalam al-Quran, temasuk dalam sebutan sungai dan laut. Apabila digambarkan syurga, Tuhan menyebut tentang sungai-sungai yang mengalir di bawahnya. Malangnya manusia amat jahil tentang air. Kejahilan itu menyebabkan ramai orang tidak menghargai air dengan membazirkan sumber berharga ini, mengotorinya, mencemarinya dan menjadikan aliran air tempat nmereka membuang sisa-sisa cecair dan juga pepejal.

Sumber air bersih semakin kurang. Semakin hari semakin banyak sungai yang tercemar teruk. Tempat tadahan air semakin hilang akibat kerakusan kerja pembalakan dan pemusnahan hutan. Air yang dibekalkan terutama di bandar dan kota besar tidak bersih, walaupun terpaksa membayar harga yang semakin tinggi.

Menyedari hal ini saya terpanggil untk membuat sesuatu untuk menyumbangkan sesuatu untuk mengangkat kembali darjat air di mata masyarakat. Itu antara sebab mengapa buku ini ditulis. Malangnya setelah dibawa kepada dua penerbit buku (yang ada nama), buku ini dipersoal dan dikembalikan. Sedihnya hati Tuhan sahaja yang tahu. Sebuah buku yang melihat air dari aspek lain, tidak dapat diterima penerbit. Ada Editor yang mengesyorkan saya membuat siri: air, api, tanah (seumpama siri sains). Saya katakan kepadanya, bukan itu matlamat buku ini. Buku ini untuk bacaaan umum, untuk membuka minda pembaca supaya dapat melihat air dari sisi yang berbeza. Nampaknya Editor muda ini masih belum terbuka fikirannya, atau dia tidak membaca dengan betul bagi menilainya.

Sampai sekarang buku tersebut masih belum daat diterbitkan lagi untuk dibaca orang ramai. Saya berazam untuk menerbitkan sendiri, insyaAllah. Pengalaman kecewa itu membuat saya sering prejudis kepada penerbit kita. Dalam pasaran kita sukar sekali mendapat buku-buku tentang air. Kebanyakan buku tentang air dalam koleksi peribadi saya dibeli dari luar negara, dari USA dari dari Indonesia. Indonesia agak maju kerana mereka telahpun menerbitkan beberapa siri buku tentang air, terutama tentang penemuan baru oleh Masaru Emoto. Buku-buku demikian begitu laris di pasaran Indonesia. Dalam tempoh singkat habis stoknya di kedai-kedai buku. Malangnya di Malaysia nampaknya orang masih tidak mahu membuka minda terhadap air. Malang juga apabila penerbit di Malaysia masih belum nampak potensi buku seumpama ini.

Selain menulis buku saya juga sedang merangka satu program memuliakan air. InsyaAllah apabila segala perancangan dapat direalisasikan, ianya akan dikongsi dengan masyarakat. Saya mula terpanggil untuk membela nasib air, apabila merasakan ia diremehkan sedemikian rupa. Melihat jauh ke hadapan, apabila kita terpaksa berdepan dengan situasi pencemaran yang amat parah, kita akan menangisi sikap uruk kita selama ini terhadap air.

(Atas: buku yang menggemparkan dunia perubatan. Bawah: antara buku-buku tentang air)

No comments:

Post a Comment