Monday, August 31, 2009

Gejala: bukti tentang cintai alam.


Alam sekitar telah menjadi subjek yang begitu penting kepada saya. Segalanya bermula daripada kesedaran bahawa alam adalah bahagian daripada kehidupan kita. Tuhan menciptakan alam untuk kita, untuk dinikmati, dimanfaatkan dan mengambil apa sahaja yang boleh dimanfaatkan daripadanya. Secara serius saya berusaha memahami permasalahan alam sekitar adalah pada penghujung tahun 70an, kira-kiara 30 tahun silam.

Saya agak sensitif melihat perubahan-perubahan yang terjadi kepada kehidupan ini terutama apabila mengingat kembali indahnya hidup di kampung waktu kecil-kecil dahulu. Kenangan penuh nostalgia mengimbau suasana kampung tradisi Melayu dengan alamnya yang masih lestari. Kehijauan kampung refleksi daripada kesuburan tumbuhan-tumbuhan semulajadi pada hutan rimba yang memagari kampung, sawah ladang dan persekitaran menghijau, membangkitkan kesegaran.

Walaupun kehijauan masih terus wujud, namun senario kampung sudah jauh berubah. Anak-anak sungai hampir kekeringan, sawah pun tiada lagi, kini jadi kawasan kebun atau terbiar begitu sahaja. Orang kampung pun sudah tidak lagi bergantung rezeki kepada alam dengan bertani sebaliknya mencari rezeki di luar. Mereka bekerja di luar kampung, sementara kampung cuma menjadi tempat tinggal.

Sebagai penulis, saya masih ingat lagi betapa besarnya pengaruh alam kepada diri saya. Alam menjadi sumber ilham untuk menulis, baik puisi atau prosanya. Usaha menulis tentang alam rupanya berterusan tanpa henti, cuma fokus penulisan tidak lagi pada keindahan alam, sebaliknya lebih kepada permasalahan yang dihadapi oleh alam sekitar. Di awal tahun 80an, saya menulis pelbagai rencana untuk siaran akhbar tempatan menyentuh tentang masalah alam sekitar termasuk pencemaran, pemusnahan hutan dan lain-lain.

Koleksi rencana-rencana berkaitan saya kumpulkan dan diterbitkan dalam bentuk sebuah buku yang berjudul GEJALA. Buku ini tidak dapat diedar dengan meluas kerana masalah pengedaran yang tidak berkesan. Dengan segala kekurangan buku itu diterbitkan sendiri. Ia pernah diulas oleh sebuah akhbar tempatan, Utusan Malaysia dalam ruangan ulasan bukunya.

Buku GEJALA yang diterbitkan pada tahun 1982 adalah perihal alam sekitar. Ia mendedahkan fakta-fakta kerosakan alam, pencemaran alam dan bagaimana nasib alam yang tidak diraikan dengan sempurna. Dikupas juga sikap manusia, satu-satunya makhluk yang mengancam alam. Beberapa rencana mengupas tentang salah tanggap manusia terhadap alam, menyebabkan punca mengapa alam diabaikan.


Kini masanya saya rasa saya tidak lagi hanya menulis atau sekadar bercakap. Saya merasa terpanggil untuk masuk gelanggang. Terakhir ini secara tidak langsung saya semakin akrab dengan alam apabila menceburi perniagaan yang ada kaitan dengan alam, iaitu herba. Ia membawa saya lebih dekat dengan alam nabat (tumbuh-tumbuhan) untuk mengenali fungsi dan peranannya sebagai pemakanan kesihatan. Di situlah saya terpukau dengan segala rahsia kelebihan tumbuhan-tumbuhan herba yang mempunyai pelbagai khasiat atau bahan aktif yang boleh digunakan untuk merawat penyakit di samping menghindari penyakit.

Waktu kecil di kampung dulu, orang-orang tua menggunakan sepenuhnya bahan-bahan herba ini sebagai penawar kepada sesetengah penyakit. Pelbagai jenis daunan digunakan. Namun mereka tidaklah mempunyai kemahiran teknikal untuk mengklasifikasikan bahan-bahan ini, sehinggakan sukar untuk mengenali jenis, nama dan manfaatnya secara sistematis. Akhirnya apabila orang-orang tua telah tiada, hilanglah satu kemahiran menggunakan herba dalam rawatan. Generasi kmuda tidak lagi memiliki warisan tersebut. Salah satu faktor ialah perkembangan perubatan moden yang semakin meluas, sehingga kemudahan itu ada di kampung-kampung. Akhirnya orang beralih kepada ubatan moden, dan menyisihkan kekayaan herba.

Kini dalam era kesedaran untuk kembali ke alami, barulah orang mula teringatkan sumber-sumber alam di sekeliling kita. Kini setelah melalui proses belajar, mengkjaji dan menyelidiki, barulah kita sedar betapa rapatnya masyarakat tradisional dengan alam. Contohnya kelapa digunakan sepenuhnya sebagai bahan merawat penyakit, terutama air kelapa muda. Saya mulai sedar mengapa mereka begitu banyak menggunakan kelapa dalam rawatan apabila membuat penelitian tentang VCO atau minyak kelapa dara. Penelitian itulah yang saya tampilkan dalam buku Kelebihan Dan Manfaat VCO.


Saya juga hampir menyiapkan sebuah lagi buku tentang herba, khususnya tentang Lingzhi atau Ganoderma Lucidum. Buku ini adalah hasil penelitian berpuluh tahun terhadap khasiat dan manfaatnya dalam merawat pelbagai penyakit. Saya begitu dekat dengan herba berasal dari Cina ini kerana ia adalah antara herba yang kami pasarkan di Malaysia, Singapura, Brunei dan Indonesia. Pengalaman menggunakannya sebagai penawar atau ubatan dan juga sebagai pemakanan kesihatan sungguh meyakinkan. Kekuatan immunomodulating padanya membolehkan ia membina daya tahan tubuh untuk menghindari gejala penyakit.

No comments:

Post a Comment