Sunday, August 9, 2009

Sumbangan di bidang penerbitan


Sepanjang berkhidmat di UPM saya telah memberikan yang terbaik segala ilmu, pengalaman dan kalau ada kepakaran di bidang penulisan dan penerbitan kepada komuniti di sana. Semasa menjadi Presiden Persatuan Pentadbir UPM, saya telah menerbitkan Jurnal Pentadbir, sebuah penerbitan yang memuatkan tulisan para Pentadbir UPM. Seingat saya dua kali Jurnal Tadbir dapat diterbitkan (1992 dan 1993). Kami berusaha mendapatkan sokongan pembiayaan untuk kos percetakan.

Di antara rakan-rakan yang turut menyumbangkan tulisan mereka ialah Hj Yusof Ahmad, Rahmat Ismail (kedua-dua sudah al-marhum), Abdul Rashid Abdullah dari Hal Ehwal Pelajar (kini Pensyarah di Fakulti Ekonomi), Ghazali Hassan, Mohd Kamel Idris dan lain-lain. Turut menyumbang rencana ialah Dr Fadzilah Kamsah dan Abdul Muati @ Zamri Ahmad (kedua-dua dari PPPL).


Ketika menzahirkan hasrat untuk menerbitkan Jurnal ini, saya menekankan kepada rakan-rakan lain dalam Persatuan bahawa kita perlukan sebuah penerbitan untuk menampung hasil pemikiran dan karya para pentadbir UPM. Di samping itu Jurnal itu akan menampilkan kewibawaan kita sebagai Pentadbir yang merupakan sokongan kuat kepada pentadbiran Universitri.

Sepanjang saya berada di UPM saya merasa kecewa dengan sikap sebahagian Pentadbir atasan yang lebih senior. Mereka tidak begitu mengambil berat dan membela Pentadbir sendiri. Nampaknya masing-masing hanya mahu menjaga kerusi masing-masing. Terdapat juga semacam ketakutan di kalangan mereka (yang menjadi bos kami para Pentadbir). Sebagai Pentadbir muda saya merasakan perlu berbuat sesuatu untuk membela nasib dan wibawa kami, maka saya akhirnya bergiat aktif dalam Persatuan Pentadbir. Bermula sebagai Timbalan Presiden dan akhirnya dilantik sebagai Presiden Pentadbir (1992). Ketika Pentadbir-pentadbir Universiti menubuhkan Persatuan Pentadbir Universiti-universiti Malaysia, saya turut dilantik sebagai Timbalan Presiden penaja. Mesyuarat tersebut daiadakan di UKM (tarikhnya sudah lupa). Selepas itu saya tidak lagi mendengar khabar apakah persatuan yang ditaja itu didaftarkan atau tidak, kerana pada tahun 1994 saya telah meninggalkan UPM.

Melalui Persatuan Pentadbir, saya berusaha membawa imej dan wibawa Pentadbir agar dapat berdiri sama tinggi dengan kalangan akademis. Sungguhpun kita mempunyai peranan berbeza tetapi status Pentadbir perlu berada pada posisi yang dihormati. Kita memperjuangkan status dan jawatan, membela nasib sesama ahli. Saya kira perjuangan ini akan menjadi mudah sekiranya bos Pentadbir di atas mengambil berat dan menyokong. Malangnya kita merasakan sebahagian mereka menikam dari belakang.
Walaupun jawatan hakiki saya tidaklah sebagai Pentadbir, namun saya turut menyumbang tenaga menjadi penceramah dan pembimbing kursus untuk kakiktangan am dan juga menulis soalan-soalan peperiksaan jabatan.

Selain itu minat terhadap kepimpinan membawa saya menyertai pelbagai aktiviti pelajar. Membantu HEP mengendalikan beberapa program pelajar. Antaranya menjadi Penolong Pesuruhjaya Pengakap, menjadi Pegawai PALAPES (Pasukan Latihan Pegawai Simpanan – Askar Wataniah selama lebih 10 tahun), menjadi Penasihat Kelab Akhbar.
Sepanjang berkhidmat dengan PALAPES, saya telah menerbitkan beberapa penerbitan seperti Majalah PALAPES (Gempur) yang merakamkan aktiviti tahunan pasukan. Ketika berkursus di Pusat Latihan Askar Wataniah di Tambun, Perak, saya turut menyumbang bahan untuk Majalah Wataniah.


Apa yang sangat berkesan di hati saya ialah sumbangan saya dalam Kelab Akhbar Mahasiswa. Idea penubuhan Kelab ini saya sarankan kepada HEP (Hal Ehwal Pelajar) melalui sahabat saya, Rashid Abdullah yag bertugas di situ. Kelab ini akhirnya diwujudkan sebagai sebahagian daripada projek ko-kurikulum pelajar. Saya sebagai Penasihat. Kami berjaya mendapatkan peruntukan untuk menerbitkan akhbar tabloid sebagai penerbitan yang menampung karya ahli-ahli Kelab.

Kami jadikan Kelab akhbar sebagai wadah untuk mendedahkan para siswa kepada dunia kewartawanan. Saya menjadi pembimbing mereka. Bermula dari penulisan berita, mereka turut diajar kaedah penerbitan yang lain. Saya sering memberikan motivasi dan semangat kepada mereka ini. Para pelajar yang menyertai Kelab ini terdiri daripada pelbagai bidang pengajian. Oleh kerana bidang kewartawan tidak diajar sebagai subjek akademik di UPM ketika itu, maka aktiviti Kelab ini saya sasarkan untuk menjadi gelanggang menlahirkan bakal wartawan di masa depan. Saya sering menekankan bahawa wartawan di masa depan adalah wartawan dari pelbagai disiplin ilmu.

Kami berjaya menerbitkan beberapa kali Akhbar Siswa. Ia diedarkan di kampus. Ia memuatkan berita semasa di kampus, dan juga rencana tulisan ahli-ahli Kelab. Saya percaya kejayaan menerbitkan akhbar ini menjadi kebanggaan HEP kerana projek ini ternyata tidak sekadar aktiviti ko-kurikulum, tetapi juga ia merupakan aktiviti akademik (atau semi-akademik) di bidang kewartawanan.

AlhamdulilLah, impian saya untuk melahirkan wartawan melalui Kelab ini dimakbulkan Tuhan. Beberapa orang ahli Kelab di peringkat awal rupa-rupanya telah menyertai syarikat akhbar sebagai wartawan. Ketika saya sudah bersara dari UPM, saya melihat beberapa nama tersiar dalam akhbar. Mereka bekerja di akhbar Berita Harian dan Utusan Malaysia sebagai wartawan. Tiga nama yang saya pasti ialah Zain Arief, Bokhari Arif dan Laupa Junus. Zain akhirnya berhenti dari wartawan kerana menjadi Setiausaha Akhbar Menteri, Dato’ Syed Hamid Albar. Begitu juga dengan Bokhari, menjadi Setiausaha Akhbar kepada bekas Menteri Pelajaran waktu itu. Tinggallah Laupa yangmasih bertugas di Utusan Malaysia. Laupa kini menjadi wartawan sains (kerana beliau dulunya seorang siswa fakulti sains).

Kejayaan mereka ini adalah satu kejayaan saya dan Rashid kerana kami pernah membayangkan suatu hari nanti Kelab Akhbar akan melahirkan wartawan tanahair. Impian ini menjadi kenyataan. Saya begitu puas kerana turut menjadi perintis dan pendorong awal , mendedahkan mereka kepada dunia kewartawanan. Khidmat saya sebagai Penasihat kelab adalah kerja sukarela belaka, namun begitu kepuasan memberi dan menyumbang, benar-benar membahagiakan. Itulah yang dirasai hari ini.

No comments:

Post a Comment