Wednesday, August 26, 2009

Iqra' bermakna Bacalah ....


Kini kita berada di bulan Ramadhan, iaitu bulan di mana al-Quran diturunkan. Ayat pertama al-Quran adalah kalimah Iqra' yang bermakna 'bacalah'. Ayat ini adalah ayat perintah, ayat suruhan atau ayat Amar. Maknanya dari awal lagi Tuhan perintah kita membaca.

Sejak kecil kita dikenalkan dengan al-Quran. Kita menghafal surah-surah pendek di penghujung al-Quran. Waktu itu aktiviti belajar membaca al-Quran dikenali sebagai 'mengaji' atau biasa disebut 'ngaji'. Naskah al-Quran yang dibaca itu bukanlah al-Quran penuh tetapi kitab yang dipanggil Muqaddam, iaitu buku yang disusun untuk belajar mengenali huruf-huruf jawi iaitu asas kepada al-Quran, kemudian belajar membunyikan baris-baris dan mengenal tanda-tanda bacaan. Sesudah menamatkan kitab Muqaddam (permulaan) itu barulah bermula membaca surah-surah dalam al-Quran.

Di tahap awal belajar membaca al-Quran bermula di rumah berguru pada ayah dan emak. Kemudian dihantar pula berguru dengan ustaz di kampung. Proses belajar membaca al-Quran selesai apabila khatam (tamat) 30 juzuk al-Quran. Bagi anak-anak, khatam al-Quran adalah antara detik bersejarah yang mengembirakan. Biasanya anak-anak akan sering membanding-bandingkan siapa yang khatam al-Quran lebih dahulu. Kejayaan ini tentulah ada kaitan dengan kepandaian, kerajinan dan kesungguhan mengaji.

Ketika di sekolah al-Quran membawa murid-murid kepada aktiviti pertandingan membaca al-Quran. Pertandingan ini kini dipanggil musabaqah, iaitu ujian kebolehan membawa lagu-lagu al-Quran atau tarannum. Di kampung sahulu ramai rakan-rakan yang belajar tarannum dengan guru al-Quran yang juga seorang gari atau pembaca yang bagus. Malangnya saya sendiri tidak berkesempatan belajar tarannum, kerana almarhum ayah sering menekankan supaya saya dapat belajar dengan betul hukum dan tajwidnya, bukan tarannumnya. Oleh kerana tidak begitu pandai bertarannum, saya jarang mengikuti pertandingan membaca al-Quran. Seingat saya hanya sekali mewakili sekolah ke peringkat daerah, tetapi tidak berjaya. Saya lebih cenderung untuk berpidato kerana kebolehan itu mendorong saya sering menang dalam pertandingan. Kejayaan terakhir ialah menjadi juara pertandingan tafsir al-Quran peringkat Universiti dan Kolej Universiti tahun 1976.

Demikianlah bagaimana kita mula belajar membaca ayat-ayat suci al-Quran. Membaca di tahap itu hanya sekadar membaca dengan sebutan yang betul sesuai dengan bahasa Arab. Di tahap berikutnya barulah kita mula beajar memahami makna-makna al-Quran melalui subjek tafsir al-Quran. Di peringkat awal dahulu tidak banyak kitb tafsir yang diterjemahkan ke dalam bahasa Melayu. Kini sudah terdapat beberapa kitab tafsir yang masyhur diterjemahkan ke dalam bahasa Melayu seperti tafsir Ibn Kasir, Fi ZIlalil Quran, di samping banyak terjemahan al-Quran disediakan. Sementara itu terdapat juga tafsir asal bahasa Indonesia seperti Tafsir al-Azhar karya Pak Hamka.

Kemudahan yang ada pada hari ini membolehkan kita membaca terjemahan al-Quran dalam bahasa Malaysia. Begitu juga dengan tafsirannya. Oleh itu tiada sebab lagi kenapa kita tidak boleh memahmi isi al-Quran, sekiranya kita telah melakukan tanggungjawab membaca al-Quran dengan penuh kesungguhan.

Membaca al-Quran mengikut kehendak al-Quran sendiri adalah satu proses yang lebih luas daripada pengertian umum yang kita tanggapi. Kebanyakan kita hanya membaca lafaz-lafaz harfiah al-Quran, manakala maknanya tidak kita fahami. Sementara itu mereka yang menguasai bahasa Arab atau mereka yang sering membaca terjemahan, akan membaca al-Quran dengan memahami maknanya. Sudah pastilah di tahap kedua ini, membaca al-Quran memberikan kesan yang lebih besar lagi kerana dia memahami apa yang dibaca.

Al-Quran adalah sebuah Kitab yang sempurna, lengkap dengan segala maklumat asas meliputi hukum, perintah, larangan, nasihat, panduan, pedoman, petunjuk, kisah-kisah silam, kisah-kisah akan datang. Walaupn al-Quran bukanlah sebuah buku sains tetapi ia ada menjelaskan fakta-fakta sains yang hanya kini baru ditemui, sedangkan al-Quran menyebutnya lebih seribu tahun silam. Inilah mukjizat al-Quran.

(Perubahan siang dan malam adalah ayat atau tanda-tanda yang perlu dibaca)

Proses membaca yang disarankan al-Quran melebihi daripada aktiviti membaca ayat-ayat yang tersurat di dalamnya. Allah SWT menyuruh kita membaca banyak lagi ayat-ayat Tuhan yang tidak tersurat tetapi ayat-ayat yang tersirat. Alam dan kehidupan ini adalah ayat-ayat Tuhan yang perlu kita baca. Dalam Surah Ali Imran, ayat 190, disebut ayat yang maksudnya: Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, dan silih bergantinya malam dan siang terdapat tanda-tanda (ayat) bagi orang-orang yang berakal.

Kenapa langit bumi dan perubahan siang dan malam itu disebut sebagai ayat Tuhan? Maknanya dengan membaca ayat-ayat tersebut membolehkan kita melihat dan menyaksikan kebesaran Tuhan pada ciptaan-Nya. Diri manusia dan alam di sekitar kita adalah antara tanda-tanda atau ayat Tuhan yang perlu dibaca. Bagaimana membacanya? Membaca di tahap ini mmerlukan lebih usaha lagi iaitu dengan mengkaji, menyelidik, mengujikaji mungkin perlu menggunakan makmal dan peralatan seperti mikroskop dan lain-lain. Untuk membaca bulan dan bintang di langit misalnya, memerlukan teropong canggih yang berganda-ganda kuasanya. Beigut juga untuk melihat makhluk seni seperti mikroorganism memerlukan mikroskop canggih.

Tuhan sentaiasa merangsang manusia membaca dan membaca kerana dengan cara itulah mereka akan menemui banyak kebenaran yang mendekatkan lagi manusia kepada Tuhan. Penemuan-penemuan terbaru di bidang sains misalnya telah mendekatkan orang kepada kebenaran Tuhan. Inilah matlamat mengapa kita disuruh membaca, memngkaji dan berfikir.

(Air adalah antara subjek yang banyak disebut dalam al-Quran)

Aktiviti membaca al-Quran secara harfiah mungkin boleh dilakukan dalam waktu singkat. Dalam bulan Ramadhan ada aorang menamatkan bacaannya berkali-kali. Namun membaca perintah-perintah al-Quran terutama perintah Iqra' itu memerlukan proses panjang dan berterusan kerana ia adalah teras kepada proses pencarian ilmu.

No comments:

Post a Comment